Το Νομοσχέδιο
για την Επαγγελματική εκπαίδευση ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ
Όχι στην
τράπεζα θεμάτων που θα διώξει τα παιδιά από το σχολείο και θα συρρικνώσει τα Λύκεια
ΟΟΣΑ – ΕΕ –
ΣΕΒ – έκθεση Πισσαρίδη μέντορες του νομοσχεδίου
ΤΑΞΙΚΑ ΦΙΛΤΡΑ
ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΩΝ ΛΑΙΚΩΝ ΣΤΡΩΜΑΤΩΝ. ΦΤΗΝΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ «ΑΠΟ ΤΑ 15»
Το νομοσχέδιο
Κεραμέως αποτελεί συνέχεια και συμπλήρωμα του νόμου «Αναβάθμιση του Σχολείου
και άλλες διατάξεις Ν.4692_ΦΕΚ-111Α_12-6-2020» και επαναφέρει τις
Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) του Αρβανιτόπουλου (2013). Οι σχολές
αυτές μαζί με τις σχολές του ΟΑΕΔ θα «υποδεχτούν» τους μαθητές που θα πετάξει
έξω ο εξεταστικός Αρμαγεδώνας της Τράπεζας Θεμάτων στα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Η μείωση
των μαθητών θα φέρει νέο γύρο συρρίκνωσης και συγχώνευσης των λυκείων με
μειώσεις στον αριθμό των εκπαιδευτικών.
«Παραγωγή»
εργατικού δυναμικού με μεθόδους της δεκαετίας του 1950 «μαθαίνω από το
αφεντικό»
Οι ΕΣΚ προβλέπεται να έχουν
δίχρονα προγράμματα σπουδών με «διττά συστήματα μάθησης» με πρόγραμμα μάθησης
στην εκπαιδευτική δομή και τον εργασιακό χώρο. Η λεγόμενη «μάθηση» με βάση την
εργασία είναι η θέσπιση της απλήρωτης
«μαθητείας» από 15 χρονών, μετά το γυμνάσιο, χωρίς μαθήματα γενικής παιδείας
και σταμάτημα της εγκύκλιας μόρφωσής τους στο γυμνάσιο∙
με ενδοσχολικές εξετάσεις που δίνουν μια απλή βεβαίωση
σπουδών, όχι απολυτήριο ή πτυχίο, με
πιστοποίηση από ΕΟΠΠΕΠ μέσω εθνικών εξετάσεων που δεν έχει διαχρονική ισχύ αλλά
διαρκώς ανανεούμενη. Θεσπίζονται για τις ΕΣΚ επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου
3, όταν τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ θα έχουν δικαιώματα επιπέδου 4, ενώ η μαθητεία των
ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ θα έχουν δικαιώματα επιπέδου 5.
Τα επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδων
3, 4 και 5 προβλέπονται από το «Ενιαίο Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
και Κατάρτισης για τα επίπεδα επαγγελματικών δικαιωμάτων» που θεσπίζει το εν
λόγω νομοσχέδιο. Οι απαιτήσεις του κεφαλαίου όπως γράφεται στην έκθεση
Πισσσαρίδη κι όπως χρόνια επιμένει ο ΟΟΣΑ και ο ΣΕΒ για την ελληνική
εκπαίδευση είναι τα δικαιώματα επιπέδου
3. Με άλλα λόγια λιγότεροι απόφοιτοι από
τα λύκεια κι ακόμα λιγότεροι από τα πανεπιστήμια, συμπίεση προς τις
μεταγυμνασιακές ΕΣΚ ή αλλιώς φτηνό, ανακυκλούμενο εργατικό δυναμικό.
ΤΟ
ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ. ΤΟ ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΟΔΟΤΗΣ
Καμιά μαθητεία δεν αποτελεί
μαθησιακή διαδικασία αν δεν έχει ολοκληρωθεί η βασική εκπαίδευση. Κανένας
εργασιακός χώρος δεν διδάσκει τις δεξιότητες με τον τρόπο που απαιτείται για να
κατακτηθούν από τους μαθητευόμενους, κανένας εργοδότης δεν έχει συμφέρον να
«μάθει τη δουλειά» τη μια χρονιά σε έναν και την άλλη χρονιά σε άλλον και την
άλλη σ’ άλλον μαθητευόμενο. Οι εργοδότες δεν είναι σχολείο κοιτάνε το συμφέρον
τους κι αυτό είναι να κερδίζουν από το φτηνό μεροκάματο και την χρησιμοποίηση
των εφήβων για τις βοηθητικές δουλειές κι όχι να τους μάθουν την τέχνη τους.
ΙΔΡΥΣΗ
ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΕΠΑΛ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ –ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ- ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Ιδρύονται Πρότυπα ΕΠΑΛ και μέσω αυτών προετοιμάζεται το έδαφος για όλη τη δευτεροβάθμια. Περισσότερο αυτόνομα τα πρότυπα ΕΠΑΛ με αποχώρηση του κράτους από τη χρηματοδότηση, περισσότερη αγορά μέσω του ενεργού ρόλου της τοπικής κοινωνίας δηλαδή δήμων και επιχειρηματιών. Το εργαστηριακό πρόγραμμα συρρικνώνεται με υποχρεωτική πρακτική άσκηση μία ημέρα την εβδομάδα εκτός σχολείου σε επιχειρήσεις. Το σχολείο ως επιχείρηση θα αξιολογείται με το «σύστημα διοίκησης ποιότητας» που γίνεται στις παραγωγικές μονάδες των επιχειρήσεων. Οι μαθητές στο αξιολογικό αυτό σύστημα έχουν τη θέση «των αντικειμένων παραγωγής».
Οι εισροές που είναι οι εκπαιδευτικοί και τα προσόντα τους, η υλικοτεχνική υποδομή,
τα προγράμματα και οι μαθητές, οι διαδικασίες
που είναι οι διδακτικές μέθοδοι και
η εφαρμογή τους και οι εκροές που είναι τα μαθησιακά αποτελέσματα αποτελούν
τα αντικείμενα της αξιολόγησης με στόχο το δημοσιονομικό όφελος με
ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗ
ΤΗΣ ΜΕΡΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ MANAGER
Ωρομίσθιοι και ΜΟΝΟ θα είναι οι εκπαιδευτές
και καθόλου τυχαία δεν ονομάζονται εκπαιδευτικοί. Θα
πρέπει να έχουν αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών ή και να είναι εμπειροτεχνίτες με
εμπειρία σε συναφές γνωστικό αντικείμενο. Ο
διευθυντής δεν θα έχει δικαίωμα να κάνει μάθημα στην τάξη. Για πρώτη φορά διευθυντής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε δημόσιος
υπάλληλος και όχι εκπαιδευτικός, που θα επιλέγεται – διορίζεται από τριμελή επιτροπή από τη Γενική Γραμματεία
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και κατάρτισης.
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΠΡΩΧΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΕΠΑΛ ΣΤΙΣ ΕΣΚ
Μέσω του σκληρού εξεταστικού συστήματος της τράπεζας θεμάτων όλο και περισσότεροι μαθητές θα φεύγουν από τα ΕΠΑΛ, τμήματα των ΕΠΑΛ θα κλείνουν και επειδή δεν θα επιτρέπονται οι αλληλοεπικαλύψεις ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ με ΕΣΚ οι ειδικότητες που θα χάνονται από τα ΕΠΑΛ θα υπάρχουν στις ΕΣΚ. Σταδιακά περισσότερα παιδιά αντί να συνεχίζουν στο ΕΠΑΛ μετά το Γυμνάσιο θα πηγαίνουν στις ΕΣΚ μη μπορώντας να ξεπεράσουν τα εμπόδια που το σύστημα έχει θέσει τα οποία θα είναι βαθύτατα ταξικά.
Αντί για επαγγελματικά προσόντα και συλλογικές συμβάσεις
εργασίας νομοθετείται το Εθνικό πλαίσιο προσόντων
Σε συνέχεια
του νόμου Αρβανιτόπουλου το 2013 και του νόμου Γαβρόγλου θεσπίζεται το σύστημα
των πιστωτικών μονάδων με βάση τα προσόντα του καθενός. Ο καθένας με βάση τα
προσόντα του που αντιστοιχούν σε ένα σύνολο πιστωτικών μονάδων θα υπογράφει
ατομική σύμβαση εργασίας, Οι τίτλοι σπουδών απλά θα αποτελούν μια προϋπόθεση
για να έχει το δικαίωμα κάποιος να συμμετέχει σε κάποιο επίπεδο με βάση το
σύνολο των πιστωτικών μονάδων (μορίων) που προκύπτουν από τα προσόντα του. Οι
τίτλοι σπουδών δεν θα εξασφαλίζουν επαγγελματικά δικαιώματα και έτσι θα
αποδυναμώνεται η συνδικαλιστική συλλογική διεκδίκηση.
Η ήδη
υπάρχουσα «ζούγκλα» της αγοράς και της ανεργίας
όπου το πάνω χέρι το έχουν οι εργοδότες στην υπογραφή ατομικών συμβάσεων
εργασίας νομοθετείται κι επίσημα κιόλας. Έτσι υλοποιείται η απόφαση της Λισσαβόνας
για τη μείωση του εργασιακού κόστους.
ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ
Ορίζεται ότι ο κατώτερος αριθμός φοιτητών στα
Δημόσια ΙΕΚ της Αθήνας θα είναι 200, στις επαρχιακές πόλεις 100 και ακόμα
μικρότερος αριθμός στις παραμεθόριες περιοχές. Το 50% των Δημόσιων ΙΕΚ θα
οδηγηθούν σε κλείσιμο ή σε συγχωνεύσεις με επιπτώσεις για τα μορφωτικά
δικαιώματα των φοιτητών αλλά και για τον αριθμό των εκπαιδευτικών.
Καθιερώνει δίδακτρα σε ξενόγλωσσα τμήματα των ΙΕΚ,
ιδρύει θεματικά ΙΕΚ έτσι ώστε σε μια
περιοχή χωροθετούνται ΙΕΚ με ορισμένες και όχι όλες οι ειδικότητες ενώ οι
μαθητές για να βρουν την ειδικότητα που θέλουν θα «ξενιτεύονται» στην περιοχή
που το έχει.
ΔΩΡΟ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ Η ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ
Η μεταλυκειακή μαθητεία πριμοδοτείται από το
κράτος με επιδότηση των εργοδοτών τόσο σε ό,τι αφορά το μισθό του
μαθητευόμενου όσο και στα ασφαλιστικά και τα συνταξιοδοτικά του δικαιώματα.
ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΞ’ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΣΚ ΚΑΙ ΣΤΗ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ
Η εξ’
αποστάσεως «εκπαίδευση» ήρθε για να μείνει. Χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερες
συνθήκες στις ΕΣΚ μετά το Γυμνάσιο (επίπεδο 3) και στη μεταλυκειακή μαθητεία
(επίπεδο 5) θεσμοθετεί την εξ’ αποστάσεως. Άλλη μια παροχή της κυβέρνησης προς
τους σχολάρχες των ιδιωτικών ΙΕΚ που παράτυπα χρησιμοποιούσαν την εξ’
αποστάσεως όλα τα τελευταία χρόνια για να αυξάνουν τα κέρδη από τη μείωση του
κόστους της εργασίας των εκπαιδευτικών.
Η ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
Κεντρικό ρόλο
στον σχεδιασμό αυτών των πολιτικών θα έχει το διυπουργικό Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ),
το οποίο, εκτός των Γενικών Γραμματέων
των βασικών παραγωγικών Υπουργείων, του Διοικητή
του ΟΑΕΔ, του Διευθύνοντος του ΕΟΠΠΕΠ
και του προέδρου του ΙΕΠ, αποτελείται από εκπροσώπους της αγοράς, όπως του ΣΕΒ
και των Εμποροβιοτεχνών, αλλά και της
ΓΣΣΕ-γνωστής και μη εξαιρετέας για τον φιλεργοδοτικό και φιλοκυβερνητικό
προσανατολισμό της. Αυτό το όργανο προτείνει, στην ουσία αποφασίζει, για την
ίδρυση – κατάργηση – συγχώνευση και την χωροταξία των δομών ΕΕΚ, τους τομείς
και τις ειδικότητες που θα ιδρυθούν και θα λειτουργούν σε όλες αυτές τις δομές
με όρους την κατάργηση των αλληλοεπικαλύψεων και την ικανοποίηση των αναγκών
της αγοράς.
Βασική δομή
και συνδετικό κρίκο θα αποτελέσει το Συμβούλιο
Σύνδεσης με την Παραγωγή (ΣΣΠΑΕ) που ιδρύεται σε κάθε Περιφέρεια ( και εδώ
συμμετέχουν εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ, εργοδοτικών οργανώσεων της Περιφέρειας και
εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ) με στόχο να προτείνει στο ΚΣΕΕΚ αναφορικά με όλα τα θέματα
της Περιφέρειας. Την τελική ευθύνη για πρόταση-απόφαση όπως και την ευθύνη για
την προώθηση της μαθητείας έχει το ΚΣΕΕΚ. Σε κάθε ΔΔΕ υπηρετεί υπάλληλος
(διοικητικός ή εκπαιδευτικός), με δίχρονη θητεία, υπεύθυνος για την προώθηση
της μαθητείας ως σύνδεσμος με την περιφέρεια.
ΕΜΕΙΣ
ΟΡΑΜΑΤΙΖΟΜΑΣΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΜΑΣ
Το σχολείο, στις σημερινές συνθήκες, θέλουμε να ανοίγει δρόμους για την ολόπλευρη καλλιέργεια όλων των μαθητών σε όλα τα πεδία με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, να απελευθερώνει τη σκέψη και να συγκροτεί ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Θεωρούμε ότι μπορεί να καλλιεργεί θεωρητικά και πρακτικά την αντίληψη πως ο λαός, με την εργασία του και με τη βοήθεια της επιστήμης και της τεχνικής που πρέπει να είναι στα χέρια του είναι ο μόνος που μπορεί να σώσει το λαό. Το σχολείο που ονειρευόμαστε, που χρειαζόμαστε ανταποκρίνεται και ικανοποιεί στις πραγματικές ανάγκες της εργαζόμενης πλειοψηφίας, αποτελεί κοινωνική προτεραιότητα και επένδυση, όχι κόστος. Μπορεί να γίνει εργαλείο που θα βοηθήσει στον αγώνα για μια αξιοπρεπή ποιοτική ζωή για όλους χωρίς φτώχια πολέμους και εκμετάλλευση.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΗ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΕ ΔΙΑΡΚΗ
ΑΓΩΝΑΓΙΑ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΜΕ:
Ø
Δωρεάν
12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, με δίχρονη προσχολική αγωγή
και ολοκληρωτικά δημόσια αναβαθμισμένη εκπαίδευση χωρίς διάκριση σε
επαγγελματική και γενική εκπαίδευση. Σχολείο που
θα συνδυάζει τη γενική παιδεία, την ευρεία ανθρωπιστική μόρφωση με επιστημονικές,
τεχνικές γνώσεις, με επαναφορά των μαθημάτων εικαστικών και κοινωνικών
επιστημών, τον αθλητισμό.
Ø
Ανατροπή
όλου του αντιδραστικού πλαισίου της αξιολόγησης,
που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις, βαθαίνει τη φτώχεια των εκπαιδευτικών και
οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και στο κλείσιμο σχολείων. Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο δημόσιο σχολείο.
Ø Όχι
στην αυτονομία των σχολείων που μαζί με την κατηγοριοποίηση οδηγούν στην
ιδιωτικοποίησή τους. Γενναία αύξηση των
δαπανών για την παιδεία, σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή και έγκριση όλων των
ολιγομελών τμημάτων. Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών.
Ø
Πρόσθετη
Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία
σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών για την
άμβλυνση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση.
Ø
Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο
σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά
δικαιώματα στους τίτλους σπουδών, ως μόνη προϋπόθεση για δουλειά! Όχι στην
κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων!
Κατάργηση όλων των άλλων μορφών κατάρτισης. Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης
από τον κρατικό προϋπολογισμό! Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια! Έγκριση όλων των
ολιγομελών τμημάτων! Σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα σπουδών ώστε να
ανταποκρίνονται στις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου